Plans are nothing; planning is everything.

Nu har vi kommit till steg 3 av mina små tips: Planering.

När du ska börja med ett projekt så är planeringen a och o! Det är allt för lätt när du har sin kreativa anda på topp att ta på sig alldeles för mycket. Då får du fråga dig själv vad som är viktigt i just detta projekt. Föreställ dig att du ska sy upp ett visst antal klädesplagg till en utställning. Vad är viktigast? Att det utåt som ska vara viktigast en speciell design eller att det blir bra kvalité på plagget, vad har du för tids begränsning?

Jag har otroligt lätt för att dra iväg och tänker att jag är en superhjälte och klarar av att sy både en kjol, ett par byxor, tre toppar och en jacka på två veckor - vilket inte är 100% rimligt. Men det är så lätt när du får många bra ideér och gärna vill genomföra alla. Jag blir lite överambitiös i vissa lägen.

 
 

Här kommer några tips på hur jag brukar lägga upp min planering.

1. Skaffa dig en kalender eller planeringsbok. Där kan du enkelt skriva in dina planer för veckan eller månaden framöver och skapa en översiktlig bild för dig själv.

Det som kan vara svårt när du exempelvis jobbar eller pluggar samtidigt är att tiden inte riktigt räcker till. Då gäller det verkligen att TA sig tiden. Tid är inget som uppstår av sig själv utan du måste ta vara på den. För mig underlättar det alltid att kunna se framför mig på papper vad jag behöver göra och vissa dagar är det mer att göra än andra så då får jag helt enkelt köra på 100%.

2. Skriv listor. Jag brukar rada upp vad jag behöver göra, hur långt respektive uppgift kommer att ta, när det ska vara klart och hur mycket tid jag måste avsätta för att få det färdigt. Den listan har jag uppsatt på min vägg eller instucken i min kalender. När du är färdig med en uppgift så kan du stryka över punkten när den är gjord. Det känns så bra!

3. PRIORITERA! Ibland hinner du inte med allt vad du vill. Det jag vill hitta tid till i mitt liv just nu är träning, umgås med vänner, och sy. Dock finns det bara 24 timmar på dygnet och eftersom skolan upptar en ganska stor del av min vardag får jag faktiskt göra det bästa av situationen och ibland välja bort vissa sysselsättningar. Det gäller att göra det bästa av sin situation och minska kraven. Det är viktigt att kunna se att du ibland behöver välja bort vissa saker för att kunna må bra både fysiskt och psykiskt.  Ingen mår bra av att stressa sönder.

 

Jag är helt klart en tidsoptimist. Det händer ofta att jag har tusen bollar i luften samt sömnbrist då jag försöker utnyttja varje ledig sekund på dygnet. Folk i min omgivning tycker att jag är en speedad person som hinkar koppvis med kaffe varje dag, vilket jag dock inte gör. När tröttheten sedan slår till är jag inte den mest roliga personen, kan jag ju tillägga. Så kom ihåg att varva ner, stanna upp en stund och andas.


Hoppas detta klargjorde lite för er? Vi fungerar alla olika och som med allt i livet gäller det att hitta sitt egna sätt.

| |
Upp