Brainstorm

Så, steg 2. Brainstorm. I detta steg tänkte jag förklara och berätta hur jag gör när jag påbörjar ett nytt projekt. Vilka delar jag tycker är särskilt viktiga och vad som brukar underlätta för mig.

Steg 2: B R A I N ST O R M.

Tänk dig att du sitter du där med en massa bra, dåliga eller galna idéer som du vill få utlopp för men du har ingen struktur eller ingen röd tråd, vilket är viktigt att ha. Därför tänkte jag lista upp några viktiga saker du kan tänka på.

1. Sortera, strukturera och välj bort.

Du kanske har suttit länge och tänkt på ett plagg, outfit eller kollektion.  Försök att tänk efter om du exempelvis har en genomgående genre på dina designer. Bläddra igenom ditt skissblock, sprid ut dina klotterpapper, urklipp ur tidningar eller anteckningar på ett golv.. För att göra det lättare ha en "slänghög" där du lägger det som du känner: "Vad tänkte jag här?" men ha även en: "Exakt såhär hög". Jag brukar ofta kunna se vad som har återkommit när jag skissat, skrivit och tänkt. Från det så knyter jag ihop säcken, hittar temat. Den röda tråden.  Ofta så syr jag plagg till mig själv och såklart tänker jag då på mig själv: “Vad gillar jag? Vad vill jag visa världen av mig?” Så där tänker jag varje gång jag ska skapa något åt mig själv och 9/10 gånger blir jag nöjd.  

2.Tema/ röda tråden.

När du ska påbörja ett projekt/en kollektion så är den röda tråden viktigt. Kollektionen/plaggenblir Roligare att se på.I början upplevde jag att det var svårt att se ett tema i mina skisser och idéer, men det behöver det inte vara.. Det beror på dig själv. Det är så lätt att göra det svårt när det egentligen inte behöver vara det. Tema/röd tråd kan vara exempelvis 20tals tema, eller att du har blivit inspirerad av Grease och gör en egen modern tolkning. Det kan till och med vara så lätt att du har samma mönster på ett tyg på olika plagg eller samma färg. Att t. ex ha klänningar enbart med nån liknande design t.ex. att alla har raglan arm. Jag kan försäkra om att en röd tråd/tema gör hela produktionen roligare.  Återigen handlar det om dig: Vad gillar du? Vad vill du visa? Om du redan har ett speciellt tema utvalt, gör då research och försök att tänka utanför lådan men håll dig till gränserna du är given. Alltså t.ex. En modern musikal av Grease ska sättas upp och du blir om bed att sy kläderna, de vill ha liknande kläder som i den riktiga filmen men med en lite modern touch.

Ett till steg på vägen. Varje steg är inte lika stora som andra. Men såhär tänker jag och hoppas det hjälper er. Ha det bäst!

 
 
| |
Upp