Lära sig uppskatta det lilla.

Halloj!
Alltså veckorna går så fort, hips vips så är det fredag igen.. underligt. Jag är som sagt i någon konstig dvala, jag glömmer blogga och allt som brukar flyta på känns lite trögare. Det är inte så att jag helt plötsligt fått massor ångest, faktiskt inte, utan jag känner mig bara typ som att jag halvsover genom dagen. Men ja sånn får man ju vara ibland också. 
 
Nu när jag flyttat hem igen och att mina "gotlandsvänner" som jag känner en trygghet i inte är här just när jag är det har fått mig att tänka en del. Just på att uppskatta det lilla i vardagen, t.ex. att faktiskt piffa till sig på en tisdag, göra en extra god lunch, eller bara städa upp i sitt rum. Sånna små saker som kan få en att typ tycka livet är helt jävla sugit, men som är så lätt att fixa till. 
Eller det kan vara att faktiskt bara inse hur bra man egentligen har det. T.ex. nästan varje dag när jag ska till stan, fika eller träffa en kompis brukar jag passera en tiggare utanför en ICA i visby och henne ger jag alltid, alltid något. Om det är 5 kr eller en kykling, baugette och varmchoklad så försöker jag ge henne nåt varje gång jag går förbi. Bara en sånn sak kan få mig på lite bättre humör, att veta att jag gjort vad jag kan för att hjälpa någon annan, med det lilla jag har. För även om jag inte är svin rik så har jag det bra och då känner jag liksom, de kronorna jag ger till henne eller maten jag köper det har jag råd med. (Vill poängtera "Jag", för jag ut går ifrån mig alltid när jag skriver inläggen), så vill inte att någon av er ska känna er tvingade att göra saker som får mig att må bra, allt är som sagt indiviuellt! 
 
Lite tips jag brukar göra när jag känner att livet suger:
 
1. Skriv listor på vad du känner att du behöver göra/skulle vilja göra. Det kan vara allt ifrån tvätta till att åka till Bali. Bara skriv. Sen försök beta av de enklaste sakerna på listan. T.ex. Tvätta. 
 
2. Känn de känslor som behöver släppas ut. Sura om det behövs, gråt om det behövs. Men låt det inte gå flera dagar av gråt och vara suris. Ta det en dag och sen försök rycka upp dig.
 
3. Äta nåt gott. Siriously hur många gånger har inte alla problem löst sig med choklad? ALLTID för mig. haha. 
 
4. Se vad som tynger dig, försök lösa det eller kanske fixa om i ditt rum? rensa garderoben? 
 
5. Lyssna på en killer spotify lista. Med as töntiga men peppiga låtar. Eller en bra podcast. T.ex. jag älskar "stil", den får mig så inspirerad och motiverad. 
 
 
Det kan vara jättesvårt att uppskatta små saker i livet. En gång sa en nära person till mig "Hen är en stor perfektionist, hen är sällan nöjd det är därför hen är så olycklig", Det fick mig verkligen att tänka ett extra varv. 
Det är så sant. Asså hur ofta trycker man ner sig själv när det kommer till typ allt? 
"usch, jag är tjock"
"så himla ful och finnig.."
"varför är jag så korkad?"
"Varför kan inte jag också bara förstå?"
"Varför vet inte jag vad jag vill göra med mitt liv?"
 
Och hur ofta när det gått några år och man tittar tillbaka inser hur mycket man missat då man inte kunnat leva fullt ut för man har varit så självkritisk.. 
Jag kan fortfarande ha dåliga dagar då jag blir frusterard på mig själv för jag kan tycka att jag inte är tillräcklig på olika vis eller att jag är fel på olika sätt. Men mest nu när jag får mina dåliga tankar försöker jag direkt vända dem eller bara kasta bort dem. För jag vill vara nöjd nu när jag är i mitt esse. Såhär ung kommer jag aldrig vara igen så jag tycker att det är dags att börja leva. Leva och vara nöjd. 
 
Det är okej att ha bra självförtroende och tycka man förtjänar bra saker. Det är okej att vara nöjd.
 
Fick ni en liten tankeställare eller kanske nån form av pepp denna fredag! som vanligt hoppas jag ni får en grym fredag!
 
Om tankar | |
#1 - - Linnéa Thell Jansson:

yeayy!!!

Upp