Elle nr:10 för 2015

Nu när jag rest mycket i helgen, båt tåg ect, vilket gör mig otroligt rastlös och det kliar i hela min kropp. Jag läser ju inte alls mycket böcker och min data är inte en smidig att ta med sig. Dock hade jag med mig senaste ELLE och bestämde mig för att läsa alla repotage och intervjuer i hela tidningen. och fastnade för två olika artiklar som jag tyckte var väldigt intressant! Så tänkte summera de båda lite fort och sen gör lite tillägg med mina egna tankar. Detta kommer bli del 1, för att det inte ska bli för bara text och gäsp, man orkar inte läsa delar jag upp dem.
 
* Fenomen: Tänd din kreativitet. 
* Mode- Talangtävlning.
 
 
" Enligt en ny världsomspännande studie har resultaten på kreativitest varit konstant dalande sedan 1990-talet."
Den första texten handlar om att kreativitet då har blivit sämre för varje år sen 90 talet. Vilket jag tycker är väldigt intressant, att våran kreativitet minskar med dagens teknik utveckling tycker jag inte är så konstigt. Vi blir ju hela tiden matad av olika designer, smarta lösningar och man kan ju hur lätt som helst googla DIY videos eller inlägg. du slipper tänka, du slipper träna hjärnan att komma på smarta lösningar till problem eller inredningstips. 
Du kan alltid träna på att försöka bli mer kreativ och leva ett mer kreativt liv.  Små enkla saker som t.ex. Sätt dig på ett annat café än ditt favorit ställe, gå en promenad där du inte brukar gå, prova en ny maträtt du aldrig ätit. Man måste faktiskt hela tiden utmana sig själv. 
En annan sak som kan få dig att blir mer utmanad på det kreativa planet är att be om konstruktiv kritik, inte alltid gå i försvars läge när någon påpekar eller säger något om det du gör. Men ett tips är att be om det också från en perosn som du verkligen litar på.
  Jag brukar när jag känner mig osäker fråga min syster till exempel, jag vet att hon alltid alltid, 110% är ärlig med mig. Sen att vi ändå inte tycker lika om allt gör inget, men då har jag i alla fall fått en utomstående åsikt och en jag vet är ärlig och inte för att såra mig eller försöka göra mig låssas glad. Därifrån sen kan jag antingen tänka om, utvecklas, eller fortsätta jobba på idén jag haft. 
   I skrev dem att oftast är kvinnor som blir diagnoserade med ångest och depression dubbelt så mycket som män. Vilket man tror beror på att när man ger kritik till kvinnor tenderar dem oftast mer att bli ledsna, gråta och skämas lite. Medans män blir arga och säger direkt " jaha, du gillar inte detta? ja men då ska jag visa dig min nästa braiga grej!". Man tror att det kan bero på att vi kvinnor lära oss att det är så otroligt viktigt att behaga så när vi "misslyckas" mår vi dåligt. 
Så hörni tjejer!! NI ÄR GRYMMA, visa framfötterna och se inte kritik som ett misslyckades utan som ett tillfälle att utvecklas! 
 
 
I artikeln rankar dem också 8 olika faktorer som påverkar din kreativitet positivt och negativt. 1 är effektivats och 8 minst. 
1. Trötthet:  Forskning visar att vi är mest kreativa när vi lider av sömnbrist- dimmiga hjärnor är inte lika bra på att flitrera bort distraktioner eller komma ihåg samband mellan olika koncept. Detta gör oss öppna för nya ideér. 
2. Kärlek: Det är ingen tillfällighet att några av världens största diktverk, pjäser och musikstycken handlar om hjärtefrågor; romantiska känslor har bevisad effekt på dopaminetm, som i sin tur påverkar kreativiten. 
3. Alkohol: En färsk studie visar att lätt alkoholpåverkan (en eller två drinkar, INTE en hel flaska) kan stärka kreativteten; vu blir mindre fokuserade än vanligt och då tenderar tankarna att kunna flöda mer fritt, något som är positivt vid exempelvis brainstroming. 
4. Google: Hon är grym älskarinna och besvarar frågor på 0.1 sekunder, men hjärnas naturliga tankeprocesser påverkas när vi inte lägger någon tid på att grunna över potentiella svar. 
5. Deadlines: att blir klar i tid, och att hålla en budget, gör att vi kommer i gång och får saker att hända. Men orimlig press kan medföra bakslag för kreativten. 
6. Sex: distraherar och stör din kreativetet. Eller som Lady Gaga har sagt; " jag har fått för mig en konstig grej, och det är att om jag har sex med någon är jag rädd att den ska ta min kreativtet ifrån mig". 
7. Prydlighet: Albert Einstein: " Om ett rörigt skrivbord signalerar ett rörligt intellekt, vad signalerar i så fall ett tomt skrivbord?".
8. snabb kolhydrater: Skippa fikabrödet och se till att få i dig långsamma kolhydrater i from av exempelvis grönsaker, då får hjärnan en jämnpåfyllning av glukos. 
 
Jag tyckte arikteln var väldigt bra som sagt och det fick mig att fundera mycket på hur lever jag? tycker jag att jag är kreativ, eller skulle jag kunna bryta mönster, utmana mig mer? 
Sen tycker jag verkligen, verkligen inte att man ska börja tänka, "nähä, jag är sämst, inte kreativ nog". Utan försök se det som en kul utmaning, nåt spännande i vardagen. För du är grym precis som du är och bara du själv känner att du gör ditt bästa, eller gör saker som får dig att må bra så är det tillräckligt!
 
Hur känner ni inför kreativtet? Känner ni att ni blivit mer eller mindre kreativ på senaste tiden?
 
 
Om min vardag | |
#1 - - Dixi Wonderland:

Jag tycker jag blir mer och mer kreativ för varje dag som går. Får alltid upp nya ider i huvudet osv :D

Svar: Härligt att göra! :) har du något speciellt knep när du ha ide torka?
Linnea

#2 - - GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Intressant! :)

sv: Tack så jättemycket!

Svar: Åh tack! :)
Linnea

#3 - - claris:

Fan vad intressant! Tack. Detta ska jag tänka på!

Svar: Puss!! 😘
Linnea

Upp