Hållbart tänk part 3. Vårda dina plagg.

Hej hopp!
Jag tänkte faktiskt fortsätta med mitt favorit tema = Hållbart tänk. För som ni vet älskar jag kläder och skapande. Saker som faktiskt tär på miljön väldigt mycket i längden. Därför tänker jag börja med en ny inläggs serie: "Hållbart tänk", som ligger under kategorin "Om Eco tänk". 
 
Det senaste var ju att jag smög in ett litet tips när jag visade er mina senaste inköp. Jag tänkte faktiskt följa den röda tråden och ge er TRE tips som handlar om att vårda dina plagg. Ja för många plagg ska du faktiskt inte tvätt mer än en gång om året och vissa ska du undvika helt. Ju mer du tvättar desto mer slits plaggen och du får köpa nya fortare. Jag sätter igång på en gång!
 
 
1. VÄDRA!
I princip alla plagg du tycker luktar svett eller är allmänt "tvätt-redo" kan du faktiskt hänga ut ett par timmar och vädra dem. Oftast är lukten ytlig och din plagg behöver bara en kall bris för att få tillbaka sin fräscha charm. 
Ylle plagg ska du göra så med, oftast räcker det med att du borsta lätt bort smusten och sen vädrar du. Ylle plagg drar gärna till sig djur som mal och andra små "mysiga" kryp som försvinner med en vädring av plagget. Tvätta helst inte dina ylleplagg, om du måste följa tvätt instruktionerna.
 
2. Tvätta bara fläcken.
Alltså, när du tvättar dina plagg så slits ju hela plagget för en pytteliten fläck på ärmen t.ex.  Tvätta bara bort fläcken, för hand. Det finns massa olika knep, som då också är bra för miljön, jag kan göra ett inlägg om det också om ni vill?. Men ta dig den extra tiden och tvätta bara bort den där irriterande fläcken. Och om du smart så blötter du och tar en liten trasa och gunggar på fläcken precis när du väl spiller.
 
3. Lappa laga, syna och fixa.
Detta kanske inte är det roligaste och om brallorna spricker i grenen är inte det roligaste att fixa och byxorna kanske faktiskt är pasé MEN om man vill så kan man enkelt laga. Men t.ex. Du kan färga om plagg, back to black, har jag använt flera, flera gånger och det piffar ju faktiskt upp ditt grå dassiga plagg. (nu har jag lite dålig koll på vart man hittar bra miljöval färgningar, men kan återkomma med det). 
Sen försök att ta bort de där störande nopprerna, fixa det där lilla hålet eller sy på den där knappen som ramlat av. 
 
 
Så, här har ni tre tips. Vill verkligen inte få det att framstå som att jag är värsta ängel eller så för jag försöker följa detta så mycket jag kan och vill. Men det händer lika lätt att jag bara *ÅH, nu åker du in i tvättmaskinen din snuskiga snusk tröja*, men att bli MEDVETEN är otroligt viktigt och bara att du har det i bakhuvudet och försöker göra i alla fall en sak hellre än ingen. 
 
Lycka till och skriv gärna era egena tips! Ha en superfin torsdag!
 
om tips | |
Upp