ELLE nr 11- Låt ingen se när du gråter- eller?

Ni vet mina andra två inlägg (här och här) som jag skrivit kortfattat om ett bra repotage i senaste Elle och som jag sen skriver jag lite egna tankar kring texten jag läst. Kör i gång direkt.
 
Låt ingen se när du gråter- eller?
Av: Ann Friedman.
 
"Under några år jobbade jag hårt för att vara den typen av kvinna som beskrivs som hård, tuff, stark och cool. Bad-ass."
" Jag har blivit kallad stark och tuff, och det har jag gemensamt med många imponerade kvinnor, flera av dem journalisterna liksom jag. Det var en klubb jag var nöjd över att tillhöra, för när man sätter orden stark och kvinna intill varandra är det som om gamla dammiga stereotyper direkt suddas ut. En stark kvinna gråter inte om hon blivit dumpad. En stark kvinna är aldrig klängig, hon behöver ingen och inget. En stark kvinna struntar i vett och ettiket, hon följer sitt hjärta och sin magkänsla. En stark kvinna har en perfekt sliten skinnjacka. När en kvinna kallas stark ingår det liksom i dealen att hon är tuffare, hårdare och modigare än genomsnittet."
 
Alltså denna text tror jag till talar många tjejer faktiskt. Eller den till talar mig väldigt mycket. Just de där känslan där man hela hela tiden känner att man på något vis måste hävda sig för att ta sig fram på arbetsplats, klassrummet eller bara allmänt när man är i en grupp med dominerad killar. Att en tjej ska behöva apa efter det typska "kill-beteendet" för att man ska känna att man får respekt och blir tagen på allvar?
Jag kan känna att jag ofta, speciellt när jag var yngre, fick höra att jag var så liten och gullig. Vilket har resulterat till att jag vägrar visa mig svag, inte gråta och vara tuff, för jag är INTE gullig. Men vad är egentligen svag? är det verkligen att gråta eller känna att jag är gullig? Varför ska den "coola tjejen" vara hon som kallas tomboy för att hon beter sig mer som den sterotypiska killen?
 
 
"Men, på senare tid har jag börjat inse att det som kallas styrka kanske inte alltid är en bra grej. Vi lever i en tid där kvinnor, oavsett vad de jobbar med eller var de kommer ifrån, känner att det måste imitera den stoicism som män genom århundraden har förväntats visa inför känslomässiga svårigheter. Pressen att bevisa att vi är minst lika kompetenta som män leder till en press att ignorera känslor och trycka undan våra mer omtänksamma, hänsynsfulla och "kvinnligare" sidor. 
 
Jag tycker det är så tråkigt att vi kvinnor måste gå in i någon sorts roll då vi är hårdhudade och inte tar minst skit när vi är på jobbet, klassrummet eller ja bara man går ut på krogen. En tjej som älskar rosa, obsessar över killar, pojkband och som har nära till tårarna är tjejig, och då menar jag tjejig med en negativ innebörd. För mig kan jag känna att just ordet tjej, kvinna kan ha en sånn negativ ton. Som att man ska skämmas för att vara tjej. Varför då?
Jag har alltid sett mig som en tjej som försöker pressa undan tårarna och försöker alltid tuffa till mig, ramlar jag när jag spelar en sport reser jag mig igen utan att tveka om det gjorde ont eller inte. Så när någon sagt till mig "Linnea, du har ju nära tårarna" så har jag svurit för mig själv och tänk "jag ska aldrig gråta."
 
"Men när jag tänker på de kvinnor som jag beundrar mest i mitt liv inser jag också att jag fått allt om bakfoten: det är bättre att bejaka sina känslor än att dölja dem. Tuff och känslosam är en bra matchning- och att inse det kan leda till stora saker. I populärkulturen är den starka kvinnan den sköna tjejens storasyster..."
"...efter Gilligans Flynns bestseller Gone girl. Såhär beskrivs huvud personen Amy den sköna tjejen i sin berömda monolog: Att vara en skön tjej innebär att jag är en åtråvärd, klipsk, roliga kvinna som gillar fotboll, poker, snuskiga skämt och rapningar, som spela tv-spel, dricker billig öl, gillar trekanter och analsex och stoppar i sig hamburgare och hot dogs som om hon kan äta hur mycket som helst, samtidigt som hon är en nätt 34, för sköna tjejer är framför allt heta. Heta och förstående. Sköna tjejer blir aldrig arga, de ler bara en smula på ett sorgset, kärleksfullt sätt och låter männen göra vad de vill. Fortsätta bara, pissa på mig, jag bryr mig inte, jag är en skön tjej."
"Den sköna tjejen, finns såklart, inte på riktigt. Hon är fejk, en fasad sin visas upp av kvinnor som känner dig begränsande av samhällets förväntningar och är livrädda att förknippas med negativa kvinnliga stereotyper."
 
De hårda ord jag säger till mig själv att aldrig gråta, tänker jag aldrig när jag ser en annan tjej gråta, då går jag fram och tröstar och säger "gråt" istället för "gråt inte", för det är ju inget fel och varför ska alltid tårar vara ett tecken på svaghet? Jag beundrar också tjejer (även killar) som vågar gråta utan att skämas, bara för att de känner att det är just den känslan som behövs släppas ut. 
 
Sådanna här bilder cirkulerar mycket på tumblr, pinterest ect. Det här med att bara för att du är extra tjejig, vilket är helt normalt, anses det som att du är ytlig och inte är tillräckligt tuff nog att leka i sandlådan eller spela tufft på fotbolls planen? HERREGUD vissa tjejer kanske tycker de är svin tråkigt. 
Det här med den sköna tjejen, hon exsisterar inte, det är bara hollywood som har hittat på henne. 
 
"Så, nu är det dags att omdefiniera ord som tuff, stark och hård. Ingen av oss är ogenomtränglig eller saknar svaga punkter. Det som verkligen är starkt är människor som visar känslor och erkänner svårigheter. Det skulle inte bara hjälpa andar kvinnor, det skulle också vara en fördel flr män som förväntas dölja känslor och trauman djupt inombords. För det är inte tufft att överleva en katastorf utan att fälla en enda tår. Det riktigt tufft är att visa hur påverkad man blir och ge andra plats att göra det. Slutsats: Låt dem alltid se när du gråter".
 
Detta är något jag tänker jobba på, gråta, våga gråta, våga visa vad jag känner mer. och det tycker jag alla borde känna att de vågar göra, båda könen, gråt. Gråt floder för satan!
 
Vad tänker ni när ni läser detta? vad är era tankar, reflektioner? komentera gärna!!
 
Hoppas eran onsdag blir bra, det vet jag att min kommer bli!
puss och kram!
 
 
 
 
Om tankar | |
Upp